zaterdag, februari 15, 2014

Alcohol in Marokko

Teken de petitie: het NIMAR moet blijven!

Toen de Rotterdamse ondernemer Elou Akhiat in het nieuws kwam met haar wijnbar, vroeg Paul Witteman haar in zijn programma of wijn in Marokko niet verboden is.
Nee Witteman, dat is het niet! Marokko produceert een aantal uitstekende wijnen, hoewel kenners ze vermoedelijk niet tot de wereldtop zullen rekenen.
Ikzelf drink altijd Marokkaanse wijn in Marokko.



De productie is in handen van Marokkaanse moslims en de handel ook.
Officieel verbiedt de Marokkaanse wet de verkoop van alcohol door moslims aan moslims. Op papier mag alcohol alleen worden verkocht aan niet‑moslims.
In de praktijk komt daar 11 maanden per jaar niets van terecht. Marokkaanse moslims kopen alcohol in supermarkten (of onder de toonbank in buurtwinkels, ik weet in elk geval van één winkel in mijn wijk) of ze drinken alcohol in café's (doorgaans aan het zicht onttrokken door gordijnen, schotten etc.) of restaurants. En er zijn disco's en andere clubs waar de gasten een tafel reserveren met daarop een fles whisky of wodka, aangevuld met accessoires als cola, spuitwater, ijs.
En de supermarkten verkopen uiteraard niet alleen wijn. Er is ook bier, maar ook andere (sterkere) alcoholische dranken.
De supermarktketen Marjane, met de koninklijke familie als grootaandeelhouder, schijnt te willen stoppen met de verkoop van alcohol. Maar het filiaal in Hay Riad, dichtbij de villawijk waar veel buitenlanders wonen, en uiteraard rijke Marokkanen, heeft nog steeds de schappen vol staan.

Een volle dochter van Heineken in Casablanca produceert bier van verschillende merken en kwaliteiten.

Als ik zeg dat11 maanden per jaar alcohol verkrijgbaar is, dan voelt u misschien al waar ik heen wil: gedurende de heilige maand Ramadan is er geen alcohol verkrijgbaar, of alleen in beperkte mate.
Enkele jaren geleden kon ik met mijn buitenlandse paspoort in de Marjane nog alcohol kopen tijdens de Ramadan. Maar de laatste paar jaren kan dat niet meer. Ik moet dan tijdig inslaan of naar de diplomatenshop, alwaar ik belastingvrij alcoholhoudende dranken kan aanschaffen.

Restaurants wordt gevraagd (niet opgelegd) tijdens de Ramadan geen alcohol te schenken. Ik heb me ook laten vertellen dat er restaurants zijn waar men weigert alcohol te serveren aan gasten die 'eruitzien als moslim'.
Tijdens de Ramadan is alcohol als het ware 'extra verboden'.
Ik heb overigens diverse collega's, kennissen en vrienden die gedurende 11 maanden van het jaar graag een glaasje bier of wijn drinken, maar dat in de Ramadan niet doen.

De beschikbaarheid van alcohol leidt uiteraard ook tot problemen. Er zijn winkels waar je mensen ziet rondhangen die duidelijk kampen met alcoholproblemen. Het karige inkomen wordt omgezet in alcoholische drank. Verhalen van huiselijk geweld of ernstiger komen voor in Marokko, zoals ze helaas in alle landen voorkomen.

Concluderend: Een moslim die een horecagelegenheid runt waar alcohol wordt geserveerd is in Marokko heel normaal. Hoeveel vrouwen zo'n gelegenheid runnen is niet bekend.

Teken de petitie: het NIMAR moet blijven!


Geen opmerkingen: