woensdag, juli 06, 2011

Will you take picture?

Ik was afgelopen weekend in Florence en Rome. Bij al die monumenten is mij minstens tien keer gevraagd of ik een foto wilde maken van de eigenaar van een camera, zijn eventuele reisgenoot en het desbetreffende monument.

Voor mij is dat haast ondenkbaar. Ik hoef geen foto van mezelf voor het Colosseum, het Pantheon of wat dan ook. Ik wil een foto van het Colosseum ja, ik wil er zelfs een heleboel, maar met zo weinig mogelijk mensen erop. Dat is helaas niet altijd mogelijk in die drukte.

Hieronder een Japanner (denk ik), die mij niet nodig had. Hij had zijn camera met statief meegenomen teneinde zichzelf en zijn vriendin (verloofde, echtgenote, maitresse) op de foto te zetten.
En dat ging als volgt:

1. Zet de vriendin (vrouw, verloofde...) op de juiste plaats
2. Zet camera en statief klaar




3. zet de camera op de zelfontspanner
4. druk op de ontspanknop



5. en voeg je razendsnel bij je vriendin (maitresse....)
6. en zo heb je een mooie foto van het Colosseum



Maar vooral een mooie foto van jezelf.

Nog erger zijn die mensen die met een perspectivische vertekening willen doen alsof je het desbetreffende monument aanraakt, vasthoudt etc.
Zodat het lijkt dat je de toren van Pisa staat tegen te houden zodat hij niet valt.

Of toen ik bij de piramides was met mijn vriendin (nu mijn vrouw ;-) . Een Egyptische agent wilde haar camera vasthouden en een foto van haar maken met de piramide op de achtergrond. Maar dan moest ze wel in een heel raar standje gaan staan. Ineeens begreep ik wat hij wilde. Ze had dan een piramide als het ware aan haar hand hangen.

En in Venetië was een Japanse vader ook bezig zijn dochter zo te vereeuwigen dat ze de toren van de kerk op het San Marcoplein in haar armen hield (of zoiets). Wij stonden met vele mensen in een lange rij te wachten tot we die kerk binnen mochten, en hebben met zijn allen hard staan lachen om de capriolen van die Japanse familie.

Het zal u duidelijk zijn. Ik sta maar heel weinig op foto's van mijn uitstapjes.

Posted by Picasa

Geen opmerkingen: