zondag, oktober 24, 2010

Op de snelweg in Marokko (en Tunesië)

Dit berichtje gaat weer eens over het verkeer in Marokko (en Tunesië).

Om precies te zijn gaat het over de linkerrichtingaanwijzer, die heeft hier een andere functie dan bij ons, althans als je op de snelweg aan het rijden bent.
Op de snelweg is de richtingaanwijzer niet om aan te geven dat je van rijbaan gaat wisselen. De linkerrichtingaanwijzer wordt op de snelweg geassocieerd met inhalen. Mijn chauffeur in Tunesië handelde dan als volgt: hij was al lang op de linker baan aan het rijden maar als hij een andere auto die rechts reed wilde passeren, dan deed hij even zijn linker richtingaanwijzer aan tot we die auto waren. Dan zette hij de linker richtingaanwijzer weer uit. Vaak ging hij na het inhalen naar de rechterbaan toe, maar zonder de rechterrichtingaanwijzer te gebruiken. Met andere woorden die linkerrichtingaanwijzer betekent dan: ik haal jou nu in.

En zo zijn er nog meer functies voor de linkerichtingaanwijzer:
1: tegen auto voor je: ga opzij, dat wil zeggen ga naar rechts, want ik wil inhalen.
2: tegen de auto achter je: ik blijf nog even op de linkerbaan jij kunt mij nog niet inhalen.
3: ik ga naar links om in te halen. Wij zouden dat de normale functie van de linkerrichtingaanwijzer noemen.
4: van een vrachtwagen: je kunt nu niet inhalen (tegenliggers, of op de snelweg: de weg is hier te smal, bijv. wegens werkzaamheden)
5: ik ben vergeten mij linkerrichtingaanwijzer uit te zetten (dat komt in de beste families voor ook bij ons, en ook wel eens bij mijzelf).

1 opmerking:

Anoniem zei

De nieuwe verkeerswet zorgt voor brave gedrag op de asfalt, vaak te braaf zelfs. bijv 40/u rijden waar 100/u mag