dinsdag, februari 21, 2006

Mission Accomplished??

Ik heb de afgelopen week een heleboel panden bekeken. Appartementen die als kantoor kunnen worden gebruikt, villa's voor hetzelfde doel, of kantooretages. Ik heb even snel een aardig inzicht gekregen in de mogelijkheden op de woning‑ en kantorenmarkt in Rabat.

En wat mij betreft was hét NIMAR‑pand er ook bij.
Ik kwam terecht in een pand in een winkelstraat, dat zich qua indeling nauwelijks laat beschrijven.
Het bevat 3 etages met allerlei verschillende kamers en grotere ruimtes, en aan de achterkant op de begane grond en de eerste etage hele leuke terrasjes. Het terras op de begane grond is leuk begroeid, er staan bankjes en er zijn verschillende hoekjes.
In gedachten zie ik daar de studenten of cursisten al zitten in een lekker voorjaarszonnetje, terwijl in Nederland nog sneeuw of vorst wordt voorspeld.
Het is een pand met vele mogelijkheden, echt geschikt voor een multifunctioneel instituut.
Een medewerkster van de ambassade die op mijn verzoek mee ging voor een tweede bezichtiging was dat geheel met me eens. Het NIMAR zou in dat pand een echte onmoetingsplek kunnen worden voor de Nederlandse gemeenschap in Rabat en Marokko, maar ook als ontmoetingspunt voor Nederland en Marokko, want dat is uiteraard het doel van het NIMAR.
Financieel past het ook precies in het budget dat we voor huisvesting beschikbaar hebben.

Maar goed, eerst terug naar Nederland en overleggen met de collega's. Als zij ook vinden dat dit pand geschikt is, moeten we snel met de eigenaar gaan onderhandelen want het zal je maar gebeuren dat een andere huurder het ineens voor je neus wegkaapt.
De boel moet trouwens wel een beetje opgekalefaterd worden voordat we minister van der Hoeven daar kunnen ontvangen.
Het zou dus kunnen dat ik spoedig weer in Marokko ben voor die onderhandelingen.
Er zal wel wat moeten worden aangepast ook. Een paar scheidingswandjes hier en daar, misschien wat aanpassingen voor de helaas onvermijdelijke veiligheidsvoorzieningen etc. De begane grond moet wat meer lichtinval krijgen, het is daar nu te donker.
Dan kan ik me daarna op andere zaken gaan concentreren, wat moet er in het pand komen, welke ruimte krijgt welke bestemming etc.

Wellicht binnenkort hier of op de NIMAR‑site foto's van het pand.

Geen opmerkingen: