zaterdag, februari 22, 2014

20 februari, een beladen datum

 
Teken de petitie: het NIMAR moet blijven!
 
Op 20 februari 2011 begon de Marokkaanse episode van de Arabische lente.
De beweging voor verandering en democratisering die toen het licht zag heet tegenwoordig de 20 Februari beweging.
De 'Marokkaanse lente' was een gematigde vorm van lente, door velen omschreven als 'l'exeption marocaine' (de Marokkaanse uitzondering). Over die uitzondering kun je al van alles zeggen, ik doe dat nu niet.
 
Ik ga op mijn blog ook geen analyse maken van wat die ontwikkeling Marokko gebracht heeft. Er zijn beperkingen aan mijn kennis van zaken en aan wat mij als onderwijsattaché is toegestaan.
Maar ik kan wel een paar foto's laten zien van afgelopen donderdag, 20 februari 2014. De 20 Februari beweging (M20 - Mouvement 20) had aangekondigd weer bijeen te komen op meerdere plaatsen in Marokko.

Ik was erbij aanwezig in Rabat, om 17 uur 's middags op de Boulevard Mohammed V, tegenover het parlement. Dat is voor Rbati's een bekende plek, als er in de stad gedemonstreerd wordt, gebeurt het op die plek.
Hier enkele foto's:



En ik kan aangeven wat de beweging in 2014 nastreeft op basis van een flyer die afgelopen donderdag werd uitgedeeld. Het is een oproep te komen demonstreren.

Oproep Ter ere van de derde verjaardag van het ontstaan van de 20 Februari Beweging, en als bevestiging dat wij doorgaan met de strijd voor eerbiedwaardigheid, vrijheid, sociale rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid, tegen corruptie en despotisme en de miserable economische en maatschappelijke situaties waarin de volksmassa's moeten leven, roept ... op tot een demonstratie.
...
Nee tegen corruptie
Nee tegen de dure levenskosten en hoge water- en energierekening
Nee tegen ontslagen voor werknemers
Nee tegen omkoping
Nee tegen de afbraak van het publiek onderwijs
Wij laten niet los! (ma-mfakin-sj).

Hier een afbeelding van de flyer:
 


Geen opmerkingen: