dinsdag, maart 14, 2006

Formaliteiten en bureaucratie

Ik ben weer in (zonnig!) Marokko. Nu om de huur van het pand in orde te maken. Donderdag heb ik bij de makelaar gezeten en hebben we een contract afgemaakt dat wat mij betreft getekend kan worden. Maar dat moet in Nijmegen gebeuren. Dus heb ik het contract naar Nijmegen gefaxt met het verzoek het ondertekend te retourneren.
Verder drong de makelaar aan op spoedige overmaking van de eerste drie maanden huur, zodat zij zouden kunnen beginnen met het opknappen van het pand (helemaal schoonmaken en schilderen).
Maar dan komt de volgende hobbel. Zij zeggen dat Marokkaanse banken geld uit het buitenland eerst een paar weken vasthouden voordat ze het doorsluizen naar het saldo van de rekeninghouder. En die tijd hebben we niet. Als we per 1 april het pand willen betrekken moet het dus voor die tijd gereinigd en geschilderd worden.
Dus ook daar dient zich een patstelling aan.
Verder ben ik vandaag gaan informeren bij telefoonbedrijf, electriciteits- en waterbedrijf en bank wat de formaliteiten zijn om hun diensten te kunnen gebruiken. Dat is ook nog niet zo eenvoudig te regelen. Om dat te kunnen regelen moet je reeds in Marokko woonachtig zijn en een ‘Carte de Séjour’ hebben. Dus zo ontstaat een van-het-kastje-naar-de-muur spelletje en een kip-ei-probleem.
Nu maar weer bij de politie informeren wat de voorwaarden zijn voor zo’n verblijfsdocument.
Gelukkig hebben we nog aardig wat tijd, maar in die tijd moet er ook nog heel veel gebeuren.
Tijdens zo’n rondgang langs de instanties val je ook van het ene uiterste in het andere.
Ik was bij de bank van de huiseigenaar, dat was werkelijk een ambiance uit de jaren 50 van de vorige eeuw. Totaal geen veiligheidsmaatregelen. Je staat zo aan een balie, en als je zag wat daarachter allemaal gebeurde, of juist niet gebeurde. De ene beambte zat een stapeltje foto’s te bekijken, de andere sluisde mijn verzoek zo snel mogelijk door naar een ander die vervolgens in de telefoon klom om mijn verzoek door te spelen. En het enige dat ik vroeg was het IBAN-nummer van hun bank (Internationaal banknummer). Bij de postbank vind je dat gewoon op de website, of zelfs (bleek laatst) onderaan je rekeningoverzicht.
Als andere uiterste het electrciteitsbedrijf met een keurige meerkeuze nummertjesautomaat die je rechtstreeks naar het gewenste loket leidt. Prachtig nieuw kantoor, aardige man die vertelde dat wat betreft Elektra en water het allemaal niet zo moeilijk hoefde te zijn. Dat was dan weer een opsteker.

Geen opmerkingen: